Oerter W. B., Vítková Zuzana (ed.): Rukopisy z Nag Hammádí 2
Oerter W. B., Vítková Zuzana (ed.): Rukopisy z Nag Hammádí 2
Cena: 248 Kč
ISBN: 978-80-7429-017-6
Stran: 208
Rok vydání: 2010
Cena: 248 Kč
ISBN: 978-80-7429-017-6
Stran: 208
Rok vydání: 2010
Druhý svazek Rukopisů z Nag Hammádí přináší komentované překlady dalších pěti raně křesťanských a gnostických traktátů, které byly součástí významného nálezu rukopisů poblíž hornoegyptského městečka Nag Hammádí. Byl přeložen celý kodex IX a dva spisy z kodexu VI. Všechny spisy vycházejí v českém překladu poprvé.
Text nazvaný Melchisedek vypráví o zjevení, které anděl předal stejnojmennému starozákonnímu veleknězi, a navazuje tak na bohatou židovskou a křesťanskou tradici spekulací o této postavě, v hebrejské bibli zmíněné pouze marginálně. Traktát je také pozoruhodný svým odsuzováním doketismu, tj. nauky, že Kristus žil ve světě, trpěl a zemřel pouze zdánlivě.
Svědectví pravdy sepsal křesťanský gnostik enkratického zaměření (enkratismus je zdrženlivý přistup ke světu i k tělu zavrhující veškeré plození i požitky). Autor kritizuje nauku obecné církve (především křest vodou, touhu po mučednictví a pojetí zmrtvýchvstání těla) i učení jiných gnostiků, přičemž podává svébytný výklad Kristova života i cesty pravého věřícího. Nórea je krátký spis hymnického charakteru, který vypráví o tom, jak byla mytická pramáti gnostiků Nórea zachráněna a jak jí byla přislíbena plnost božského světa. Text, odvolávající se na tradici gnostických příběhů o této Adamově dceři (např. Podstata archontů), mohl být recitován během udílení některé gnostické svátosti.
Pozoruhodné básnické dílo Hrom: Dokonalá Mysl obsahuje promluvu bezejmenné ženské božské bytosti, která se představuje formou sebezjevení a často o sobě mluví v paradoxech. Přestože traktát nelze zařadit k žádné konkrétní gnostické nauce, je to spis ryze gnostický a obsahuje mnoho narážek na gnostické mýty.
Pochopení naší veliké moci ve stručnosti líčí dějiny světa od stvoření až po eschatologický zánik, záchranu věřících a očištění trestaných duší. Traktát obsahuje stoické motivy i pozoruhodné interpretace některých biblických pasáží (např. výklad působení Noemova). Závěr spisu ukazuje vliv židovské apokalyptiky.
Úvod k celému svazku, který přibližuje dochované texty z jazykového hlediska a zabývá se též autorstvím, datací a způsobem jejich zachování, napsal Wolf B. Oerter.
Text nazvaný Melchisedek vypráví o zjevení, které anděl předal stejnojmennému starozákonnímu veleknězi, a navazuje tak na bohatou židovskou a křesťanskou tradici spekulací o této postavě, v hebrejské bibli zmíněné pouze marginálně. Traktát je také pozoruhodný svým odsuzováním doketismu, tj. nauky, že Kristus žil ve světě, trpěl a zemřel pouze zdánlivě.
Svědectví pravdy sepsal křesťanský gnostik enkratického zaměření (enkratismus je zdrženlivý přistup ke světu i k tělu zavrhující veškeré plození i požitky). Autor kritizuje nauku obecné církve (především křest vodou, touhu po mučednictví a pojetí zmrtvýchvstání těla) i učení jiných gnostiků, přičemž podává svébytný výklad Kristova života i cesty pravého věřícího. Nórea je krátký spis hymnického charakteru, který vypráví o tom, jak byla mytická pramáti gnostiků Nórea zachráněna a jak jí byla přislíbena plnost božského světa. Text, odvolávající se na tradici gnostických příběhů o této Adamově dceři (např. Podstata archontů), mohl být recitován během udílení některé gnostické svátosti.
Pozoruhodné básnické dílo Hrom: Dokonalá Mysl obsahuje promluvu bezejmenné ženské božské bytosti, která se představuje formou sebezjevení a často o sobě mluví v paradoxech. Přestože traktát nelze zařadit k žádné konkrétní gnostické nauce, je to spis ryze gnostický a obsahuje mnoho narážek na gnostické mýty.
Pochopení naší veliké moci ve stručnosti líčí dějiny světa od stvoření až po eschatologický zánik, záchranu věřících a očištění trestaných duší. Traktát obsahuje stoické motivy i pozoruhodné interpretace některých biblických pasáží (např. výklad působení Noemova). Závěr spisu ukazuje vliv židovské apokalyptiky.
Úvod k celému svazku, který přibližuje dochované texty z jazykového hlediska a zabývá se též autorstvím, datací a způsobem jejich zachování, napsal Wolf B. Oerter.
Titul navazuje na 1. svazek:
Pokorný Petr, Oerter Wolf: Rukopisy z Nag Hammádí 1
Cena: 378 Kč
ISBN: 978-80-7021-875-4
Stran: 360
Rok vydání: 2009
Cena: 378 Kč
ISBN: 978-80-7021-875-4
Stran: 360
Rok vydání: 2009
Příznivé klimatické podmínky Egypta umožnily dochování rukopisů různého obsahu a rozličných literárních žánrů. Jedinečné svědectví o tom podává soubor koptsky psaných textů, který je znám pod názvem kodexy z Nag Hammádí (sestaveny v 4./5. stol.).
První svazek tohoto výboru textů z Nag Hammádí přináší spisy z druhého kodexu, které jsou tak různorodé jako celý soubor sám. Ve druhém kodexu se dochovalo mj. tzv. Tomášovo evangelium (pol. 2. stol.), jakási sbírka výroků Ježíše navazující na některé proudy staré křesťanské tradice o Ježíšovi a částečně poznamenaná i předgnostickým platonizujícím myšlením; dále Filipovo evangelium, které je ovlivněno valentinskou gnózí (2. stol.) a vyjadřuje mj. zajímavé gnostické pojetí smrti. Patří sem i spis zvaný Podstata archontů (2. pol. 3. stol.), kde se čtenář dozvídá něco o vzniku, povaze a působení nižších božských bytostí, které stvořily tento svět a snaží se v něm svévolně uplatňovat svoji moc. Další spis O původu světa (konec 3. / začátek 4. stol.) pojednává o celé historii světa, přičemž vykládá první kapitoly knihy Genesis v gnostickém duchu. Výklad o duši představuje pokus interpretovat řecký mýtus o pádu duše svébytným a tvůrčím způsobem za použití biblických citátů, ale i citátů z Homéra. A konečně Tomášova kniha, text stylizovaný jako dialog se vzkříšeným Kristem, je výzva k duchovnímu zdokonalení, v níž jsou prvky platónské etiky spojeny s vypjatym asketismem.
První svazek tohoto výboru textů z Nag Hammádí přináší spisy z druhého kodexu, které jsou tak různorodé jako celý soubor sám. Ve druhém kodexu se dochovalo mj. tzv. Tomášovo evangelium (pol. 2. stol.), jakási sbírka výroků Ježíše navazující na některé proudy staré křesťanské tradice o Ježíšovi a částečně poznamenaná i předgnostickým platonizujícím myšlením; dále Filipovo evangelium, které je ovlivněno valentinskou gnózí (2. stol.) a vyjadřuje mj. zajímavé gnostické pojetí smrti. Patří sem i spis zvaný Podstata archontů (2. pol. 3. stol.), kde se čtenář dozvídá něco o vzniku, povaze a působení nižších božských bytostí, které stvořily tento svět a snaží se v něm svévolně uplatňovat svoji moc. Další spis O původu světa (konec 3. / začátek 4. stol.) pojednává o celé historii světa, přičemž vykládá první kapitoly knihy Genesis v gnostickém duchu. Výklad o duši představuje pokus interpretovat řecký mýtus o pádu duše svébytným a tvůrčím způsobem za použití biblických citátů, ale i citátů z Homéra. A konečně Tomášova kniha, text stylizovaný jako dialog se vzkříšeným Kristem, je výzva k duchovnímu zdokonalení, v níž jsou prvky platónské etiky spojeny s vypjatym asketismem.
Počet komentářů: 0:
Přidat komentář
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.
Odkazy na tento příspěvek:
Vytvořte odkaz
<< Domovská stránka