sobota, 28. března 2009

O kejklovném mimochození

Článek O kejklovném mimochození byl napsán pro sborník By The Way.
Na FaVU byl přednesen v letním semestru 2009 v souvislosti s výkladem o kreativním myšlení, imaginaci a psychurgii.

 
1

 2

 3

4

 5


 6

7

pátek, 27. března 2009

Constantine

Constantine
Horor/Fantasy
USA / Německo, 2005, 116 min
Režie: Francis Lawrence



John Constantine (Keanu Reeves) má již od narození zvláštní dar (či prokletí) vidět věci, které normální lidské oko vidět nemůže: ďábly nebo anděly, bytosti z pekla a nebe. Johnovi se ale tento „šestý smysl“ nikdy moc nezamlouval a v pubertě kvůli němu dokonce spáchal sebevraždu. Po své smrti se však ocitl na místě, kam přicházejí všichni sebevrazi: v pekle. Tam zažil Constantine své nejdelší dvě minuty v životě a poté, co byl z nepochopitelných důvodů vrácen zpět na Zem, rozhodl se, že do pekla se už nikdy nevrátí a bude dělat všechno proto, aby se po své smrti ocitl raději v nebi… V současnosti žije John Constantine v Los Angeles, je exorcistou na volné noze a posílá zpět do pekla jednoho ďábla za druhým. Problémem však je, že stejnou rychlostí kouří i jednu cigaretu za druhou a doktoři mu dávají maximálně rok života. Zkrátka je - přesně podle slov archanděla Gabriela (příjemně hermafroditní a arogantní Tilda Swinton) - "v prdeli". John se rozhodne o poslední pokus, jak se dostat do nebe: pomůže policistce Angele (Rachel Weisz) ve vyšetřování záhadné sebevraždy jejího dvojčete. Případ má totiž co dočinění s příchodem Satana (Luciferova syna) na Zemi a s rozpoutáním apokalypsy. Záchrana lidstva před Satanem - pro Constantina téměř jistá vstupenka do nebe.



Snímek Constantine je adaptací komiksu Hellblazer (od tohoto názvu tvůrci upustili kvůli podobnosti s Hellraiserem). Hellblazer alias John Constantine se poprvé v komiksu objevil coby vedlejší postava v příběhu Swamp Thing (Věc z bažin) slavného scénáristy Alana Moora. V roce 1985 mu byla nakladatelstvím DC Comics přidělena vlastní série a od té doby se na jeho pekelných dobrodružstvích vyřádilo několik autorů, včetně Gartha Ennise, Neila Gaimana, Warrena Ellise či Briana Azzarella. 

I když se film od komiksu liší v mnoha věcech (hlavní hrdina je v komiksu blonďák, nosí baloňák olivové barvy, příběh se odehrává v Londýně, atd.), režisér Francis Lawrence si se svým debutem poradil na jedničku. Přestože před Constantine natočil celkem osmdesát videoklipů, nestojí jeho první celovečerák na počítačových efektech a rozhodně se o něm nedá říct, že se jedná o čistě akční záležitost: Constantine je něco mezi temnou detektivkou a čistokrevným hororem. Hlavní hrdina sice používá v boji s pekelnými nestvůrami nejrůznější zbraně, ale i tak naštěstí nejde o dalšího Bladea či Van Helsinga. Velmi sympatické také je, že když už na nějakou tu akci dojde, režisér nekopíruje žádné bladeovské či matrixovské eskapády a většina akčních scén tak zde působí originálně a klidně by z nich mohla čerpat řada akčních snímků.


Nejpůsobivější scénou ve filmu je ovšem ta, při které Constantine prochází samotným peklem, jenž má podobu místa zasaženého atomovým výbuchem a k tomu ještě prolezlým tisíci požíračů duší. Přesto, že má tato scéna pouhých pár minut, Lawrence v ní naplno využívá své předchozí videoklipařské zkušenosti.
A posledních dvacet minut s chytrou a vtipnou pointou a tím nejstylovějším Luciferem za poslední roky (Peter Stormare je opravdu přesvědčivý »Lu«) dělá z filmu Constantine skutečně vynikající podívanou.
Zajímavosti: V předloze, komiksové knize Hellblazer, je hlavní postava John Constantine z Liverpoolu, ve filmu však z Los Angeles. [--] Peter Stormare se účastnil konkursu na postavu Baltazara. [--] Pro vytvoření dvojče Rachel Weisz Isabel byla vytvořena figurína herečky v životní velikosti. [--] Původně měl film režírovat Tarsem Singh a v hlavní roli měl hrát Nicolas Cage. Nový režisér pak prohlásil, že s Cagem by nemohl natočit film podle svých představ, a ten projekt opustil. [--] Vzhled pekla byl vytvořen na základě starých záběrů nukleárních testů. [--] I když se jmenuje předloha Hellblazer, je název filmu jiný, aby nebyl příliš podobný filmu Hellraiser (1987). Z komiksové předlohy se filmové podoby dostaly, kromě hlavního hrdiny: Ellie, Papa Midnite, Chaz Chandler a Gabriel. Zbytek postav byl napsaný pro filmové zpracování. [--] Jako přípravu pro svou roli, absolvovala Rachel Weisz návštěvu márnice. [--] Postava Johna Constantine v komiksu byla inspirována zpěvákem Stingem. [--] Na norskou premiéru ve městě Bergen se prodávalo přesně 666 vstupenek. [--] Cigarety, které kouří ve filmu Constantine, nejsou ve skutečnosti původem z Číny, obal byl vytvořen speciálně pro film. [--] Po závěrečných titulcích si nenechte ujít extra scénu. [--] V původní verzi scénáře měl Hennessy umřít tím, že se přejídá a čím víc jí, tím je hubenější. [--] Kvůli omezenému rozpočtu se neodehrála první scéna v tureckém Istanbulu, jak se původně plánovalo. [--] Vlajka s hákovým křížem, která sloužila k zabalení "kopí osudu", byla po natáčení zničena, aby se nedostala do rukou neonacistů. [--] Constatinovi byla změněna národnost, aby ji mohl hrát Keanu Reeves. Druhá verze říká, že až změna hlavní postavy na Američana získala dostatečnou pozornost případných producentů. Na scénář s Angličanem v hlavní roli nebyl žádný ohlas. [--] Kromě toho, že je Constantine závislý na cigaretách, hltá kouř i ve svém oblíbeném drinku Ardbeg. Což je skotská whisky se silnou kouřovou pachutí. [--] Kdyby vám neříkal nic obličej, který hraje Baltazara, tak jde o Gavina Rossdale, zpěváka skupiny Bush. Mimo jiné také manžela zpěvačky Gwen Stefani.




Štítky: ,

Angel Heart


Angel Heart
Thriller
USA / Kanada / Velká Británie, 1987, 113 min
Režie: Alan Parker

Britský režisér, slavný díky předcházejícím filmům Birdy a Půlnoční expres, vytvořil thriller o propastích zla v člověku, obsahující prvky hororu, faustovského mystéria i chandlerovské kriminálky.
Soukromého detektiva Angela najme tajemný klient se jménem Louis Cyphre k pátrání po zmizelém dlužníkovi, ve kterém Angel postupně odhaluje sám sebe. Pátrání provází morbidní vraždy, aranžované tak, aby podezření padlo na detektiva. Angel směřuje do psychiatrické léčebny, na místa obskurních záhad a kultovních vúdú obřadů. Jakoby hledal vlastní stín, kroutící se dokola. Louis Cyphre (Lucifer) si přichází pro svůj dluh. 
Film o člověku, pokoušejícím se změnit svůj osud, dopředu ztraceném, z nejasných důvodů padajícím k zemi, stále však odvážném a tvrdošíjném, zaujme dramaturgickou prací s barvou, variacemi špíny jako dekorací, hrou se světlem a stínem, které vytvářejí až grafické symboly. Vzrušení a napětí vyvolávají velké detaily, mystéria a fantastické podivnosti. 
Parker odmítá spoluúčast diváka, kterého chce jen fascinovat a provokovat vyprávěním o tom, že kdo se upíše ďáblovi, nemá právo rozhodovat o své pozemské budoucnosti, ale ani přítomnosti. Neuvědomování si vlastních zločinů je možné interpretovat jako odebrání rozumu člověku, jenž podal ruku zlu. 
Obě hvězdy (Rourke a De Niro) ztvárňují své role rozdílným stylem. Přes výborné kritiky film komerčně propadl, protože byl v USA zařazený do distribuční kategorie "X" mezi pornofilmy a filmový brak.

V symbolické rovině je film příběhem snímání slupek nevědomí na cibuli zla, která byla "pohřbena" v zemi, aby tam zemřela. Země je však plodná pro své děti a dopustí, aby odrodilý zaprodanec Mamonu (slepá matérie odkázaná na nižší smysly) znovu navštívil vnitřní části země a očištěním našel skrytý kámen (V.I.T.R.I.O.L.) a Světlonoš jej přivedl nazpět k tomu, co naše mysl nechce vidět. Finální sekvence o sestupu výtahem pak není nutně cestou do pekel, nýbrž rozvinutím starého příběhu o znovuzrození průchodem nejtemnějšími pasážemi duše. Touto cestou jdi.





Štítky: ,

úterý, 24. března 2009

Excalibur

Excalibur
Drama
Velká Británie, 1981, 140 min
Režie: John Boorman


Proslulý „kulatý stůl“ krále Artuše, přičemž se má za to, že právě kvůli němu založil tento mystický hrdina svůj rytířský řád, šlo prý o magický disk poskytující divinace, kolem nějž sedával král se svými pairy za účelem věštby. Protože tento stůl má velké rozměry, podobá se nejen některým prorockým kamenům, ale ve vyšším stupni také přenosným kouzelným bubnům Laponců a Finů a divinačním stolkům sibiřských šamanů. Ve Winchesteru, v tomto výjimečně starém pomníku mytické a heroické doby Británie, spočívá onen netušený význam bezpochyby mysteriózního (a velmi pravděpodobně i pověrečného a nadpřirozeného) charakteru.
Růžicové okno nebo okno ve tvaru kateřinského kola ze západního průčelí kostela v Lyonu ve Francii představuje dvanáct loukotí, nebo radii, zastupuje znamení zvěrokruhu a vycházejí z velebného středu či rozvíjející se „růže“ - Slunce neboli „počátku všech věcí“. Kulatý stůl krále Artuše obsahuje ve svém středu „ukřižovanou“ růži.
Tudorovská růže nebo Rose en Soleil (růže Podvazkového řádu) je ukřižovaná „rudá růže“ rosikruciánů se svými gloriolovými paprsky nebo zlatými slunečními paprsky nebo mýtickými jazýčky, které vycházejí z jejího bílého, neposkvrněného „středu“ nebo z „liliového bodu“ - což všechno má další okultní, v teurgickém mysticismu skrytě spočívající význam. Všechno je to vysloveno v proslulém kruhovém stolu knížete (a původce) křesťanského rytířstva, krále Artuše (Arthura). Jeho „stůl“ visí nyní zaprášený a zanedbaný na zdi nad „králově místem nebo lavicí“ v Court-House na zámku Hillu našeho starého Winchestru.

Merlin: Už od počátku času chodím svou cestou. Někdy dávám, někdy beru. Záleží jen na mně, co a kdy.
Uthar: Nechápeš to. Nejsi člověk.
Uthar: Zdálo se mi o drakovi.
Merlin: Probudil jsem ho. Copak nevidíš dračí dech všude kolem?
Merlin: Ponese tě tvůj chtíč. Budeš plout na dračím dechu.

Vílové hlasy, když Artuš utíká za Merlinem, do jeho říše.
Artuš: Proč jsi mi to udělal?
Merlin: Byl jsi zrozen, abys byl králem.
Artuš: Co je to být králem?
Merlin: Ty a tvá země budete jedno. Když padneš, tvá země bude trpět. Bude-li se ti dařit, tvá země pokvete.
Artuš: Ale proč?
Merlin: Protože jsi král.
Artuš vstupuje do astrálního světa. Zjemňuje se mu vnímání. Vidí a slyší věci dříve neviditelné a nevnímané.
Merlin: Čeho se bojíš?
Artuš: Nevím.
Merlin: Mám ti říct, co tě tam čeká?
Artuš: Ano, prosím.
Merlin: Drak. Netvor tak strašlivý, že kdybys ho spatřil celého najednou, shořel bys na popel a nezbylo by z tebe vůbec nic.
Artuš: Kde je?
Merlin: Je tady všude. Je zcela vším. Jeho šupiny se lesknou v zeleni stromů, vítr zní jeho řevem a jeho rozzářený jazyk je jako blesk.
Artuš: Jak můžu...? Co mám, co musím…?
Merlin: Nedělej nic. Nehýbej se. Spi. Odpočiň si v náruči draka. Spi.
Artuš: Excalibur je také součástí draka.





Artuš je pasován na rytíře a uznán za krále, když klečí ve vodě. Křest vodou.
Když se Merlin přiblížil k dračímu dechu, musel pak odpočívat devět měsíců. Devět měsíců, během kterých se Igraine donosila Artuše.
Je také známa pod svým latinským jménem Igerna, velšsky jako Eigyr, francouzsky Igerne, u Thomase Maloryho v Le Morte d'Arthur jako Ygrayne—a u Wolframa von Eschenbacha v Parzivalovi jako Arnive.) Stává se ženou Uthera z Pendragonu, ale jejím prvním manželem byl Gorlois; jemu povila dcery Elaine, Anna-Morgause a Morganu le Fay.
Podle Geoffreyho, Igraine porodila Utherovi z Pendragonu také dceru Annu, tato Anna se později stala matkou Gawaina a Mordreda.





Mordred neboli Modred (velšsky Medraut, Medrod, atd.) se narodil 1. května a je postavou artušovských legend, známý jako pověstný zrádce, který bojoval proti králi Artušovi v bitvě u Camlannu, kde byl zabit a Artuš osudově zraněn. Tradice se rozchází v jeho vztahu k Artušovi, je však zcela jistě jeho incestním synem, jehož měl se svoji nevlastní sestrou Morgause. V ranější literatuře byl považován za legitimního syna Morgause, známé též jako Anna, a jejího manžela, krále Lota z Orkney. Jeho bratry či nevlastními bratry byli Gawain, Agravain, Gaheris a Gareth.
Gawain (také nazývaný Gwalchmei, Gawan, Gauvain, Walewein, atd.) je bratrancem krále Artuše a rytířem Kulatého stolu. Je jedním z početných rytířů, kteří požívají největší úcty, zejména v příběhu Sir Gawain a Zelený rytíř.


Merlin: Pamatuj, že vždy je někdo chytřejší než ty.
Artuš odchází bojovat s Lancelotem, ještě než se stane jeho rytířem. Když při nerozhodném boji pak vzývá sílu Excaliburu, zlomí ho o pancíř Lancelota.
Merlin: Zničil jsi, co nemohlo být zničeno. Zničil jsi naději.
Jezerní paní se objevuje v potoční tůni opět za zvuků vílových hlasů.




Kruhový stůl krále Artuše, vzoru všeho rytířstva, je modelem pro všechny miniaturní stoly nebo kruhové tabule, které nesou opačné růže, červenou a bílou, jakými byly původně (a ženský discus, vulva, a znamenají jeho příhody), s ušlechtilým výrokem nebo mottem dokola: „Běda tomu“, nebo totéž tomu, „kdo by o tom špatně smýšlel“ o těchto přirozených (a přesto magických) ženských okolnostech, o jejichž charakteru a jejich poznání náš čtenář už nemůže pochybovat. (Sláva ženy a potrestání ženy po hříšném pádu, jak je naznačené v Genesi, jdou ruku v ruce. Stalo se ke cti ženy, a aby byl ke cti přiveden výraz pro zatracený „prostředek“, který je jejím znamením a její věrolomností, který však vyvolal bytí světa, přičemž způsobil člověka a co spasilo svět v osobě Spasitele, jenž se narodil z ženy.) K typické a mystické glorifikaci tohoto „tělesného vehiklu“ zřízen řád „podvazku“, který to má za svaté. Rytíři podvazku stojí skutečně stráž u „studu ženy“, zatímco v téže době zvěstují její „slávu“ ve smyslu milosti. Zvláštními idejemi jsou právě ideje starých rosikruciánů nebo bratří „rudého kříže“, a my je zde jen opakujeme. Staří autoři neviděli nic neslušného v tom, aby otevřeně mluvili o těchto věcech, které obvykle skrýváme jako nevhodné k rozmluvě. Černota nebo tma „hmoty“ nebo „matky přírody“ je v příslušenství tohoto ženského řádu, který je zřízen ke slávě ženy, znázorněna v jiném vztahu: vědychtivost ve znalosti hlubokého, svatého symbolismu, s nímž staří heraldikové prosazují své ilustrace nebo erby; sběhlí znalci praporů si vzpomenou, že čerň je v Podvazkovém řádu něčím charakteristickým: že „černá kniha“, která mezi důmyslnými obrazci, rytinami a náznaky obsahovala původní stanovy Řádu - a pochází od důležité „černé hole“ prvního ceremoniáře a kapituly Řádu - se v dobách Jindřicha V. ztratila nebo byla z nějakého tajného důvodu vzata.
Král Artuš projevil svatému Jiří, jehož rudý kříž je znamením Podvazku, zvláštní čest; neboť on uvedl jeho podobiznu na jedné ze svých korouhví, což se stalo asi 200 let po jeho umučení; velmi časně pro zemi tak daleké od Kapadocie, aby ho uctil a ocenil.
To, že podvazkový řád je ženský a svůj původ má v apoteóze „růže“ a jistého pozoruhodného pochodu v souvislosti s životem ženy, je dokázáno různými způsoby; tak např. dvojitými obroučkami, červenou a bílou, šestadvaceti rytíři, kteří představují dvakrát 13 lunárních chodů v roce nebo jejich 26 mýtických „temných a světlých“ střídání „noci a dne“.
Během roku se uskuteční (nebo během slunečního oběhu) 13 oběhů lunárních; dvakrát 13 je 26, což jsou temná a světlá obnovení Měsíce (jenž je ženské povahy). Temná poukazují na červenou růži, světlá na růži bílou; obě tato obnovení jsou ušlechtilá a co do důstojnosti rovná souběžným, i když různým názorům rosikruciánů. Tyto mýtické kotouče (discus) nebo červené a bílé růže odpovídají 26 sedadlům nebo „stájím“ okolo „kruhového“ stolu (jež je apoteózou), dvě hlavní sedadla (nebo „trůn“) ponechávají volné místo pro královského kněze, kněžského krále. Celek poukazuje na krále Artuše a jeho rytíře kolem kruhového stolu, kteří sedí dokola kolem sangrealu nebo svatého Grálu, mysteriózní oběti nebo „večeře“.




Guyotova romance nebo alespoň tradicionální báje o svatém grálu se rozšířila po Francii, Německu a Anglii. Protože dogma o transsubstanciaci nebylo ve dvanáctém století dosud církví stanoveno, neměl ještě kalich, znamení templářských rytířů, ten hluboký, mystický význam, jakého se mu dostalo ve století příštím. Grál znamená vázu. Svatý grál je identifikován s nádobou, s níž Ježíš slavil svatou večeři a která byla také použita ke shromáždění krve, jež vytékala z ran, které mu způsobil setník Longinus.
Walter Mapes, spisovatel dějin svatého grálu, mu připisuje nadpřirozený původ. Ten vyslovil, že jeho pravým původcem byl Bůh a že ho měl v nebeské vizi odhalit jeden svatý eremita v Británii asi r. 720. Tento autor činí Josefa hlavním hrdinou historie svatého grálu. Po 42-letém věznění je Josef z Arimathie, strážce grailu nebo grealu, konečně císařem Vespasianem propuštěn na svobodu. Maje posvěcenou nádobu a několik jiných relikvií a doprovázen svými příbuznými a žáky, rybáři Hebronem a Alainem, putoval jednou částí Asie, přičemž obrátil na víru Enelacha, krále města Sarassu. Pak odešel do Říma a odtud do Britannie, kde kázal evangelium a učinil 34 zázraků. Usadil se na ostrově Ynisvitrin (skleněný ostrov – grál je ze smaragdu, a proto zelený), dnes Glastonbury, kde zřídil opatství (Glastonbury Abbey) a založil Kruhový stůl (to učinil až král Artuš!) jako napodobení svaté večeře, při níž se 12 učedníků zúčastnilo „kruhového stolu“ na svých mýtických dvojsedadlech, celkem 24, a k tomu dvojité hlavní sedadlo, katedru pro předsedajícího nebo Spasitele. Posléze tento apoštol Britů vystavěl palác, v němž uschoval své cenné relikvie, svatý pohár (laikům při „večeři“ odepíraný), který dostal název Svatý grál, a zkrvavělé kopí („svislici“ kříže sv. Jiří, jemuž je zasvěcen Podvazkový řád), jímž setník Longinus probodl bok Páně, z něhož vytekla krev a voda - heraldické barvy rosikruciánů: Mars - červená; Luna - stříbro (nebo „oheň“ a „voda“). Existuje osm andělů, jeden pro každou polovinu nebe (?) nebo temnou a světlou stranu, kteří střeží čtyři světové strany.




Svatý pohár je identifikován s nádobou u Svaté večeře. Templáři jsou nástupci rytířů kruhového stolu; jejich nástupci jsou zase maltézští rytíři (malteziáni) se svými osmi „řečmi“ nebo národnostmi, z nichž každá je reprezentována jedním listem nebo paprskem osmihrotého rudého templářského kříže.
Templářský chrám v Londýně byl zasvěcen svaté P. Marii. Grál je jedním druhem věštby. Tak říkajíc na pokyn „matky Boží“ musí provést všechny její příkazy. Hlavní germánský rytíř Parsival zamýšlel dopravit grál na Východ, odkud původně přišel. Vzal svatý grál, přeplavil se do Marseille s templáři a přišel ke dvoru svého bratra Feirifixe v Indii. Svatý pohár dal najevo přání, že by Parsival mohl zůstat jeho vlastníkem a jenom aby své jméno změnil na Prester John (prestre n. kněz Jehan, Johann). Parsival a templáři se v Indii usadili. Po zmizení grálu na Západě se král Artuš a rytíři kruhového stolu, kteří ztratili „ústřední objekt“ nebo „růži“ (rosikruciánství) podjali jeho romantického hledání na všech stranách jakožto jízdní rytíři. Protáhli světem, ale marně. Grál nemohli nalézt, neboť ten je navždy skryt na dalekém Východě, v „zemi Slunce“. Wolfram z Eschenbachu nám vypravuje, že Mistr Guyot, provinciál v Toledu, nalezl arabskou knihu, která, napsána jedním astrologem jménem Flegetanis, obsahovala historii s názvem Grál.
Posvěcená nádoba nebo svatý grál byl podle Guyotova mýtu vystaven v jednom templu (nebo v kapli), kde byl střežen templeis nebo templois (templářskými rytíři). Templ grálu se nacházel na jedné hoře uprostřed hustého lesa. Jméno této mysteriózní hory (jako Meru u Indů a Olymp u Řeků) naznačuje vznešenost a skrytost. Guyot ji nazývá Mont Salvagge, divoká nebo přístupná hora (nebo Svatá cesta). Grál byl vyroben z divuplného kamene nazývaného exillis, který býval kdysi nejskvělejším šperkem v „koruně archanděla Lucifera“ - oním drahokamem byl smaragd (zelený: pátek: v jednom smyslu je to nešťastný den, v jiném „zasvěcený“ ženský den). Tento proslulý, legendární kámen byl sražen z koruny nebo přilbovité, dvojpaprskové, dvojvzletné (mysticky) okřídlené koruny knížete archandělů (Lucifera) v jeho boji s protivníkem, „generálem nebes“ sv. Michaelem, „nebeským hrdinou“, bojovým ochráncem nevinnosti a „panenskosti“ (jak dobře vystiženo!). Tento nesmrtelný „kámen“, Grál, spadl do „propasti“ a byl mytologicky opětovně nalezen.




„Kámen“ byl snesen z nebe (záchrana!) andělem a předán do ochrany Titurela, prvního grálového krále, jenž jej předal Amfortasovi, druhému králi, jehož sestrou byla Herceloida, matka Parsivala, třetího krále Svatého grálu. (To jsou oni tři králové z Kolína nebo tři mágové či astrologové.) Mnoho měst tvrdí, že má tuto svatou relikvii. Roku 1247 poslal jeruzalémský patriarcha svatý grál králi Jindřichu III. anglickému, protože tento Grál patřil Nikodémovi (viz evangelium podle Nikodéma) a Josefovi z Arimathie. Obyvatelé Konstantinopole byli v té době přesvědčeni, že jedna nádoba, ceněná jako svatá relikvie, je Svatý grál. Právě tak Janované si byli jisti, že jejich santo catino (z lat. catillare, olízat talíř; catinus je lat. talíř) není nic jiného, než Svatý grál. Týchž modifikací mýtu je třeba si povšimnout v prozaickém románu s názvem Percival-le-Gallois. Kruhový stůl není v předkládané knize uvažován jen jako napodobení „svaté večeře“, ale autor jde i tak daleko, že mu sám dává název Svatý grál. V Románu o Merlinovi, napsaném při konci 13. století, je řečeno, že kruhový stůl zřízený Josefem jako napodobení Svaté večeře byl nazván Grálem a že Artušův otec Josef uvažoval zřídit třetí kruhový stůl ke cti svaté Trojice.
Kruhový stůl krále Artuše je velkolepou mytologickou syntézou. Je celý sám pro sebe mytologií. Je křesťanský. Podle podání pochází kruhový stůl krále Artuše z nejdávnějších dob. Král Artuš na hlavním sedadle je idealizován v osobě Jindřicha VIII., v jehož době byl prý kruhový stůl opraven a restaurován. Za revoluce Cromwellovi vojáci po dobytí Winchesteru a v zuřivosti z představy, že jde o modloslužbu (kruhový stůl je anglické palladium), z něho dělali střelecký terč. Ještě jsou v něm vidět stopy po mnoha kulích.




Pětilisté růže (červená a bílá růže; Rhodion, Rhodus, rytíři z Rhodu nebo z Malty, nástupci templářů) znázorňují deset původních znamení zvěrokruhu. Červená růže - pět znamení (aspirace nebo ascense), bílá růže - pět znamení (nebo listů), descense (nebo „con“descense), nebo S.S. nebo Duch svatý (klíč k celé apoteóze Jakuba Böhme).
Celek vyzařuje v paprscích - (třebaže paprsky jsou zelené; jinak též vyjadřují linea viridis nebo benedicta viriditas; viz o „místu k setbě“ nebo o „zlatém Slunci“ v centru z velkého astronomického ústředního plamene. Tato dvojitá růže, Slunce s „kotvicemi“ nebo „jazýčky“ je (v této podobě) růží Tudorovců (lze si vzpomenout, že Rose-en-Soleil bylo druhotným znamením Tudorovců); označuje spojení domu yorkského s lancasterským v osobě Jindřicha VIII.
Poznamenáváme, že každý rytíř kruhového stolu sedí jakoby na základě obelisku. Architektonická forma obelisku (zářícího, rozprostřeného nebo listovitého) je univerzální, rozšířená po celém světě, v dobách starých i moderních. Egyptské obelisky jsou zasvěceny Slunci. Palatinů Karla Velikého bylo dvanáct. Maršálů Francie bylo prý dvanáct. Anglických soudců mělo být podle starého konstitučního principu dvanáct, protože i členů poroty je dvanáct. To vše je mýtická odezva na dvanáct znamení nebo domů zvěrokruhu; dvanáct bylo i židovských pokolení (kmenů), dvanáct věšteckých kamenů na náprsním štítu židovského velekněze a v křesťanském světle mysticismu dvanáct apoštolů spolu se „zavrženým, zatraceným ústředním znamením“ jakožto Jidášem, zrádcem. Celek je v maximální míře kabalistický, a proto běžně nesrozumitelný. Znamená druhé zvěstování nebo astrologickou přestavbu a nové uspořádání zvěrokruhu, protože z původních deseti znamení ekliptiky (mýticky jde o gladius archanděla Michaela) se stalo dvanáct; a protože mystická soustava prodělala největší změnu - vykázala nyní nový tradicionální a reproduktivní vzhled.


Štítky: , ,

pondělí, 23. března 2009

Candyman

Candyman
Thriller
USA, 1992, 99 min
Hudba: Philip Glass
Režie: Bernard Rose


V heraldice neexistuje bílá barva. Argent je stříbrem měsíčního světla, světlem „ženy“. Všeobecně také světlem oproti temnotě, která je nepřítomností veškeré barvy. Bílá je syntézou, identitou všech barev, jinými slovy je to světlo. Staří heraldikové říkají: „Světlo se zplozuje z temnot“ a právě tak i jeho typus, produkt a reprezentant - žena [jakožto melancholické stříbřité světlo měsíce, „argent“]; právě tak znamená na vyšším heraldickém stupni „perlu“ (viz výše), tj. slzu, a nakonec ještě „lunu“, jejíž figurou či znakem je přibývající měsíc: to je buď nov-měsíc či měsíc naděje, nebo měsíc muslimů, „rohatý měsíc, který leží na zádech (!)“.
Slza jakožto hořký element vodní, jsouc přirozené povahy, je lunární povahy podobně jako moře. Velmi svérázným způsobem se objevuje (Rudé) moře ve starém traktátu alchymisty Aristotela „Ad Alexandrum magnum de lapide philosophico...“ Tam říká recept: „Vezmi hada a posaď ho na vůz se čtyřmi koly (!), a nech ho tolikrát otočit zpět, až se ponoří do hlubiny moře (!) a není více viditelný mimo nejčernější Mrtvé moře. A tam nechť vůz s koly zůstane, až z hada vystoupí tolik výparů, že celá plocha se vysuší a stane se vyprahnutím písčitou a černou. A to je ta země, která není zemí, nýbrž kámen, který postrádá jakékoliv váhy… Jestliže se ale snesou výpary v podobě deště, můžeš odvézt vůz z vody do sucha a naložil-li jsi čtyři kola na vůz, chceš-li dále pronikat k Rudému moři, že jsi v běhu bez běhu, hýbaje bez pohybu“.
Petr Pan, pohádkový hrdina Spielbergova filmu „Hook“, říká: „Život je plný zázraků“. Tento kámen je zázrakem největším. Petrův výlet do pohádkové „Země-Nezemě“ za vysvobozením „ztracených dětí“ má přímou paralelu u alchymického „kamene-nekamene“ (LÍTHOS OÝ LÍTHOS), což je právě taková transcendentální bytost jako Petr Pan, která usmiřuje kosmický spor prvků, Válku Růže a Kříže. Tuto bytost lze charakterizovat jedině paradoxonem výše uvedeným. Patří sem i známá pohádka Jana Wericha o „Královně Koloběžce I.“, která má k princi „přijet-přiběhnout, obutá-neobutá, oblečená-neoblečená, přinést dar-nedar“ atd. Přitom musí dojít ke sjednocení takových protikladů, jakými jsou duch-hmota, vědomé-nevědomé, jas-temno, a to musí nastat v něčem třetím. Tím je mýtická země fantazie, představivosti, imaginace, kde nic není nemožné, kde lze létat a proměňovat se. I závěrečný akt pozření temného charakteru kapitána Háka (což je průhledný astrologický symbol přísného a nemilosrdného Saturna) s nezbytným orlím nosem („hooked nose“) a se zahnutou kronovskou šavlí, obávaným krokodýlem (Harpokratem) evokuje ony rituální scény, jejichž cílem bylo dokonat pro mladé muže kmene zkoušku dospělosti a zasvěcení tak, že se museli po břiše plazit za noci osvětlené pochodněmi do chatrče v lese, postavené speciálně k tomuto účelu, s vchodem, dá-li se to tak nazvat, upraveným ve tvaru tlamy jakési nestvůry, uvnitř jejíhož břicha se ozýval nářek a křik mužů, kteří tam již vlezli předtím, bitých holemi starších z kmene, čímž zvyšovali mystickou hrůzu čekajících mladíků. Znovuzrození bylo dokonáno. Hák, jak se nakonec také ukázalo, byl směšný, i když trochu strašidelný stařec, Senex (Anima), který ztratil schopnost si hrát a jako Chrónos měl hrůzu z tikajících hodinek, jež se snažil umlčet, aby neviděl onen protiklad věčného Dítěte (Puer Aeternus, Velká Matka, Pramáti krystalů) v osobě Petra Pana, schopného vždy v sobě nalézt touhu si hrát, představovat si a létat oproti bělovlasému a zlomyslnému starci Hákovi.
Příbuzným motivem tohoto zlomyslného kapitána Háka je mysteriózní postava Candymana (Cukráře) ze stejnojmenného filmu.
Novinářka Helen je z rodu bytostí, které se snaží najít poetiku a tajemství i v oblastech velmi nevlídných, ba i životu nebezpečných. Po tajemné bestiální vraždě mladé dívky, která pětkrát vyslovila jeho jméno a tím jej přivolala ze země stínů - její milenec, čekající dole, slyší hrozné výkřiky z koupelny, kde se ostatně většina vražd také odehraje - se vydává po stopách této novodobé legendy; studovala totiž moderní folklór.
Candyman byl vynikající malíř, portrétující především osobnosti z lepších bělošských kruhů a také černoch, který se kolem roku 1890 zamiloval do bělošské dcery, a ta s ním otěhotněla. Její otec ho dal štvát až do oblasti Cabrini, kde teď stála paneláková chudinská čtvrt černých. Muži, kteří jej dostihli, mu rezavou břitvou uřezali pravou ruku a pak ho obalili medem a plástvemi z nedalekého opuštěného včelína. Včely ho ubodaly k smrti.
O sto let později vzrušuje představivost lidí přízrak nečekaně se objevujícího krutého vraha, párajícího své oběti hlavně z řad žen a dětí - hákem. Má ho zaražen do živého masa uřezané pravé ruky. Helen je žena, která má pro strach uděláno a touží po pravdě. Heléné jako jméno znamená „pochodeň (z hořícího rákosu)“, tedy „jasná“. Je také její nositelkou (pravdy), obrazem čistoty a upřímnosti, a tak se jí daří navázat i kontakt s nedůvěřivou černoškou, v jejímž sousedství se poslední vražda odehrála. Vstoupí sama do opuštěných prostor „za zrcadlem“ v panelákovém monstru přes šachtu a velmi tísnivý a odpuzující průlez.
„Rozhlížela se kolem sebe a zjistila, že co je vidět z tamtoho pokoje, je obyčejné a nezajímavé, zato ostatek je docela jinačí. Tak hned obrázky na zdi krbu jako by ožily, a dokonce i hodiny na krbové římse (v zrcadle, jak víte, je z nich vidět jen zadní stranu) měly podobu stařečka, který se na ni vesele usmíval“.[1]
S úžasem zjistila, že vchod, jímž vešla, tvoří ústa obrovské tváře s hrůznou grimasou. Odtamtud hrozivé, špinavé, šedé, bezvýznamné, neuspořádané a odtud - zvláštní, nečekané a skryté obrazy dávných dějů. Všechny stěny jsou zcela pokryté sgrafity. 
»Sladké pro ty sladké,«

zní nápis na zdi brlohu. Udělá mnoho fotografií a odejde.
Tehdy také doma vysloví pětkrát jeho jméno do zrcadla. Příštího dne se setká se svojí přítelkyní a ta jí předá vyvolané diapozitivy z předešlého dne a kráčí v garáži ke svému autu. Tam je překvapena Candymanem. Hlas jeho jí zní v hlavě, upadá do tranzu, je zachvácena hrůzou. Podobné stavy se popisují při setkání s Animou, zde je to tedy Animus, černoch (srovnej postavu Zulukafra u Meyrinkovy Zelené tváře).
„Střez se, střez Tlachapouda, milý synu, má tlamu zubatou a ostrý dráp... Ráz naráz sekal, šmik! šmik! v stínu stromů Šaršounem mával stále lítěji, až hlavu uťal mu a potom domů se harcovně vrátil s trofejí... „Všelico mě sice napadá (řekla si Alenka) - ale nevím, co si z toho mám vybrat! Někdo tam něco zabil: to je jisté.[2]
Probere se v koupelně nějakého bytu, postříkaná krví, jde dál a v předsíni slyší křik a narazí na uřezanou hlavu psa. V dalším pokoji křičí nad prázdnou postýlkou nepříčetná černoška za svým dítětem, které Candyman odnesl. Helen napadena se brání, vezme do ruky sekáček a sekne ji, když do bytu vtrhne přivolaná policie. Vzápětí je zatčena a obžalována z vraždy dítěte, ale vzhledem k její bezúhonnosti a že se nenašlo tělo dítěte, byla propuštěna na kauci. Při dalším setkání s Candymanem je zavražděna její přítelkyně-novinářka místo ní a je opět nalezena s nožem v ruce svým manželem, který na chvíli odešel na univerzitu. Ve vězení se jí zjeví Candyman. Vznáší se nad ní a žádá ji, aby se mu oddala. (Temný erotický motiv je tu všudypřítomný. Planoucí pochodeň, ať už obětovaného lidského těla nebo jako symbol života, jež patří Erótovi, může být posléze spatřena.) Po měsíci je předvedena před psychiatra, který má záběry jejího měsíčního blouznění v bezvědomí. Nevěří ničemu z toho, co mu ona vypráví. Volá tedy do zrcadla za svědka Candymana. Když se nic hned nestane, psychiatr se pousměje - ale to naposled, než je rozpárán zezadu se vynořivším Candymanem, který pak teatrálně vysviští pozadu oknem. Helen ho pak použije k útěku. Přichází domů a nachází manžela se studentkou při malbě bytu, jako by s ní už vůbec nepočítal. Helen si nad řekou po všem uvědomí slova, která jí Candyman už jednou řekl, a teď jí je znovu říká: „Všichni tě musí opustit, všechno musíš ztratit. Jediného přítele nemáš mít. Staneš-li se mou, budeš žít v myslích a ústech lidí jako legenda“.
Helen se vydává do místnosti za zrcadlem. Najde Candymana spícího na velkém stole ve svém malovaném království. Zatne mu nalezený hák do krku, ale ten si ho vytrhne a mluví k ní: „Až se mi oddáš, budeš už navždy patřit k světu, ve kterém žiji jen já. Ale vidím, že máš strach! Z čeho máš strach? Ze mě nebo z toho světa?“
Helen: „Z obého“.
Candyman: „Strach pomine“.
Žádá o život pro malé dítě, které pořád zůstává s ním. „Oddej se mi a dítě nechám“.
Candymanovi se objevují na tváři včely. Lezou mu z úst, pak odkrývá svůj kabát a - celé jeho tělo jsou plástve s včelami! Ústy plnými včel ji líbá, ona sama je rovněž pokryta ve tváři včelami[3]. Pak usne a probouzí se zase sama v jeho tajemné komnatě. Vidí na zdi vymalovánu svoji tvář vedle jeho i s dítětem a chápe, že ona je tou bělošskou dívkou, pro kterou před sto lety zemřel za hřích, jehož se nedopustil. Vychází ven.
Malý černoušek, který vidí vcházet Helen s hákem v ruce, ji považuje za Candymana a jde přivolat obyvatele okolních paneláků k připravené vatře, vystavěné z odloženého haraburdí. Helen totiž uvnitř zaslechla dětský pláč. Ve chvíli, kdy je uvnitř a dítě našla, zapálí malý černošský chlapec s jasným úmyslem vatru. Když se chce vrátit, zadrží ji náhle se zjevivší Candyman. Zarazí mu však hořící poleno do hrudi a dere se pryč. Ven, směrem k černošské matce, se z hořící spousty vyplazí hořící postava a položí před sebe zachráněné a zdravé dítě. „Jasná pochodeň z hořícího rákosu“. A zemře. Jako bájný fénix, který znovu vstává z popela…
Při pohřbu, kam přišel ke konci zástup černošského obyvatelstva, malý černoušek hází do hrobu ocelový hák, který zbyl na spáleništi. V Helenině bytu bývalý manžel sedí s rukama v dlaních v koupelně, s výčitkami svědomí vzpomíná na šťastné okamžiky s ní a do zrcadla volá pětkrát její jméno. V prudkých záblescích světla přichází Helen jako nová legenda, nový Candyman, se spálenou hlavou a říká mu, že teď má strach a výčitky. A zabíjí zase – hákem…




[1] Lewis Carroll: Alenka v kraji divů... a za zrcadlem. Albatros, Praha 1985, str. 83.
[2] Lewis Carroll: Alenka v kraji divů... a za zrcadlem. Albatros, Praha 1985, str. 86.
[3] V hermetickém symbolismu se včela považuje symbol lidského ducha obývajícího fyzické tělo; někteří moderní vědci to vysvětlují tím, že vnitřní teplota úlu je stejná jako teplota lidského těla. Má se také za to, že stylizovaný květ lilie, tzv. fleur-de-lys, se neodvozuje z lilie, která je teprve sekundárním symbolem, ale od včely. Je to tatáž včela, jež se nachází na sochách Diany z Efesu. Jsou známé i kresby, jako ta z nohy minójského obětního stolu, který byl vykopán ve Phaistosu na Krétě, na níž je postava, nazývaná někdy včelí bohyně. Postava má tvar kapky rosy a znázorňuje buď rosu, nebo včelu, které tu byly kultovně uctívány. Má hlavu Medúsy, kterou korunují pletence vlasů hadovitých tvarů, které ji s ní spojují, a viditelná narážka je učiněna i na Athénu vzhledem ke krátkému tupému holubímu zobáčku. Značně zvýrazněné ruce, zakončené opeřenými prsty nebo drápy, silně kontrastují s lehce načrtnutými chodidly. „Melisky“ byly kněžky bohyní Země Démétér a Artemis z Efesu, neboť Melissa znamená „včela“. Byla to prý také krétská princezna, která se naučila sbírat med, jímž krmila Dia, když byl ještě dítě. Když se potom stal nejvyšším bohem, proměnil svoji chůvu ve včelu. Jinou římskou včelí bohyní byla Mellonia.

»Co dobro umí, naučilo se od zla.«
- Candyman


Štítky: , , , , , , , ,

Lost Room



The Lost Room
Sci-Fi
USA, 2006, 360 min
Režie: Craig R. Baxley, Michael W. Watkins


Lost Room jako fontána divů

Objekty přicházející ze "ztraceného pokoje" mají podobné vlastnosti jako ony pohádkové kouzelné předměty, jež přinášel Aláaddínovi, jak přetřel prsten, který obržel od Magribana, otrok prstenu a márid. Aláaddín „uviděl márida, jako by byl z džinů pána našeho Sulajmána…“ 
Objekty jsou mocné artefakty a sestávají ze zhruba 100 všedních předmětů, které by člověk očekával v obyčejném motelovém pokoji v 60. letech. Jsou nezničitelné, pokud se zrovna nenacházíte v tom pokoji, a mají různé kouzelné síly, když je vezmete mimo ztracený pokoj, avšak nefungují takto uvnitř samotného pokoje. Je-li takový objekt zničen v pokoji, zaujme jeho místo jiný předmět. Zda-li tento nový objekt převezme vlastnost onoho předchozího úplně nebo jenom zčásti, není známo. Různé vlastnosti opakovaně podporují mínění, že během určité doby mají objekty sklon vést své nositele k čemusi, co se podobá špatné karmě nebo neštěstí. Všechny se navzájem přitahují a chtějí být pospolu. Několikrát je řečeno, že s výjimkou Nájemníka všechny objekty si navzájem zkříží cestu.

Primární téma ztraceného pokoje je hledání ztraceného dítěte, jež pohltil kouzelný pokoj (srv. Jiří Karásek ze Lvovic: Ztracený ráj nebo v celé své celistvosti téma Pohádky o panně carevně). Malá Anička, dcera detektiva Joe Millera, se ztratí právě v pokoji číslo deset. A má i svůj temný fiktivní protipól: Izáka (srv. příběh o něm ve Starém Zákoně), syna Karla Kreutzfelda, bohatého sběratele objektů a bývalého člena Legionu, který zemřel na leukémii a má být kouzelným prostředkem nejvyšší moci, skleněným okem, přiveden zpět ze země-nezemě. Tento superiorní objekt jako by schválně upomínal na třetí oko Šivovo, protože má stejný dar: ničit a stvořovat zároveň.
A aby byly vztahy zcela propleteny, má i Joe Miller svého temného partnera, který by "za normálních okolností mohl být mým přítelem", jak říká. Je to Karl Kreutzfeld.

Kabalové

Hledači objektů se sami zorganizovali do skupin známých co "kabalové". Ve všech třech dílech jsou zmínky o válkách mezi nimi. Alespoň ty tři hlavní:

Sběratelé
    Původní skupina hledačů objektů se zformovala krátký čas po události. Vedl ji Arlene Conroy, manažer motelu Sunshine Motel; většina sběratelů byla zabita nebo zešíleli po neštěstí v pokoji číslo 9 v roce 1966. Přeživší skryli nejvýznamnější objekty na místě zvaném "Krypta sběratelů", pohřbeném pod opuštěnou věznicí.
 

Legion
    Kabalové jsou oddáni sbírání objektů a myšlence zabránit jejich používání, aby nemohly dále škodit. Prohlašují, že postupují podle jistých pravidel včetně toho, že nikdy nikoho nezabijí, aby získali objekt, třebaže toto pravidlo bývá občas vystaveno zkoušce.
 

Řád znovusjednocení
    Znám rovněž jako "Řád" nebo "Nové náboženství". Věří, že objekty jsou částmi Božího těla a to musí být znovu spojeno. Jakmile bude obnoveno, členové Řádu budou schopni obcovat s Bohem poprvé v historii lidstva. Mezi extrémnější názory patří i ten, že seskupení objektů dovolí komukoliv stát se bohem nebo nabýt božské moci. Na rozdíl od Legionu si Řád ohledně vraždění nebere žádné servítky.






V závěru požádá Nájemník (živý objekt) ze ztraceného pokoje detektiva Millera, aby ho zabil a tím vlastně převzal jeho úděl, jinak by prý nemohl přivést zpět Aničku (etymol. milost). Téma převzetí údělu se v pohádkách občasně vyskytuje, např. u bratří Grimmů v pohádce č. 165, Pták Noh.

Zhrozen tímto sdělením se Joe zdráhá, leč nakonec tak učiní. Pokojem i jím projde rázová kvantová vlna "sebesbalující se reality", která se ukončuje. Nakonec požádá Jennifer Bloom, aby ho v pokoji resetovala tak, že za ním zavře dveře. Víme, že v pokoji tak zůstane jenom prvotní objekt. A tím se právě on stal. V záblesku světla (poznání) znovunalézá Annu živou a pravou. A vychází ze dveří.






Štítky: , , ,