Železný Jan: Interpretace I.
3. přednáška
Předkřesťanský původ pohádky Železný Jan. Král a jeho les (nevědomí). Starý král a koncepce tetragrammatonu (vyčerpání ohnivého elementu a jeho skrytí v zemi); srv. J. G. Fraser: Zlatá ratolest. Divá zvěř v lesích. Mizení lovců - ztráta periférií vědomí na úkor nevědomí. Nutný zásah »neznámého cizince«. Symbol »lovce« a jeho funkce; srv. Ernst Jünger: Na mramorových útesech (Praha 1995).
Ruka z bažiny uchvacující psa. Pes jako symbol domestikace a souboru příkazů, zákazů, morálních kódů, tabu apod.
Vlk jako nový modus. Vyčerpání bažiny štoudvemi. Nalezení »železného (divého) muže«. Funkce železa v alchymii. Rezavění jako následek působení vody. Obraz exteriorizace nevědomí. Vsazení divého muže do železné klece na dvůr coby projev královy ne-komunikace s nevědomím. Vsazení Železného Jana do klatby: nikdo se k němu nesmí přiblížit pod pohrůžkou smrti. Z toho vysvítá, že kdo by se mu »přiblížil«, bude stižen smrtí; srv. smrt v Ráji. Klíč od klece je uložen ke královně (»gwen«) pod polštář.
Kralevici, osmiletému královu synu, se zakutálí míč do klece, do vlivové zóny Železného Jana. Ztráta »zlatého míče« a jeho symbolika. Ztráta dětství, ztracený ráj; srv. Jiří Karásek ze Lvovic: Ztracený ráj.
Syn, narozdíl od (churavého) otce, s Železným Janem navazuje rozmluvu, a tím jej překonává. Ten mu míč nabídne výměnou za svoji svobodu. Kralevic to odmítá, bojí se (bití). Příštího dne (za 10 let, tedy už jako osmnáctiletý) znovu přichází k železnému muži a žádá jej o zlatý míč (živá imaginace). Ten žádá opět své propuštění. Uplyne další den a přichází k němu (již jako třiatřicetiletý, spíše pln strachu o to, aby už nebylo pozdě na hledání zlatého míče) rozhodnut, že jej pustí ven, ale neví, kde má hledat klíč od klece. Železný Jan mu poradí: je pod matčiným polštářem. Zasut oněmi spoustami naučených schémat, doporučení, musí opustit sféru prvotní přitažlivosti matčiny, její »výživu« a poznat, že existuje rovněž »mužská« strava; srv. zasvěcovací praktiky primitivních kmenů - krev namísto mléka.
Kralevic pouští Železného Jana z klece výměnou za zlatý míč. Tím řinoucí se proud zlata nekončí...
Předkřesťanský původ pohádky Železný Jan. Král a jeho les (nevědomí). Starý král a koncepce tetragrammatonu (vyčerpání ohnivého elementu a jeho skrytí v zemi); srv. J. G. Fraser: Zlatá ratolest. Divá zvěř v lesích. Mizení lovců - ztráta periférií vědomí na úkor nevědomí. Nutný zásah »neznámého cizince«. Symbol »lovce« a jeho funkce; srv. Ernst Jünger: Na mramorových útesech (Praha 1995).
Ruka z bažiny uchvacující psa. Pes jako symbol domestikace a souboru příkazů, zákazů, morálních kódů, tabu apod.
Vlk jako nový modus. Vyčerpání bažiny štoudvemi. Nalezení »železného (divého) muže«. Funkce železa v alchymii. Rezavění jako následek působení vody. Obraz exteriorizace nevědomí. Vsazení divého muže do železné klece na dvůr coby projev královy ne-komunikace s nevědomím. Vsazení Železného Jana do klatby: nikdo se k němu nesmí přiblížit pod pohrůžkou smrti. Z toho vysvítá, že kdo by se mu »přiblížil«, bude stižen smrtí; srv. smrt v Ráji. Klíč od klece je uložen ke královně (»gwen«) pod polštář.
Kralevici, osmiletému královu synu, se zakutálí míč do klece, do vlivové zóny Železného Jana. Ztráta »zlatého míče« a jeho symbolika. Ztráta dětství, ztracený ráj; srv. Jiří Karásek ze Lvovic: Ztracený ráj.
Syn, narozdíl od (churavého) otce, s Železným Janem navazuje rozmluvu, a tím jej překonává. Ten mu míč nabídne výměnou za svoji svobodu. Kralevic to odmítá, bojí se (bití). Příštího dne (za 10 let, tedy už jako osmnáctiletý) znovu přichází k železnému muži a žádá jej o zlatý míč (živá imaginace). Ten žádá opět své propuštění. Uplyne další den a přichází k němu (již jako třiatřicetiletý, spíše pln strachu o to, aby už nebylo pozdě na hledání zlatého míče) rozhodnut, že jej pustí ven, ale neví, kde má hledat klíč od klece. Železný Jan mu poradí: je pod matčiným polštářem. Zasut oněmi spoustami naučených schémat, doporučení, musí opustit sféru prvotní přitažlivosti matčiny, její »výživu« a poznat, že existuje rovněž »mužská« strava; srv. zasvěcovací praktiky primitivních kmenů - krev namísto mléka.
Kralevic pouští Železného Jana z klece výměnou za zlatý míč. Tím řinoucí se proud zlata nekončí...
Počet komentářů: 0:
Přidat komentář
<< Domovská stránka